همه چیز درباره سولفات آلومینیوم

آخرین بروزرسانی در: آبان ۳ام, ۱۴۰۲

خواندن
سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم یک ترکیب شیمیایی با فرمول Al2(SO4)3 است. این ماده به صورت جامد سفید رنگ بوده و در آب محلول است. عموماً آلومینیوم سولفات به عنوان عامل انعقادی در تصفیه آب آشامیدنی، تصفیه خانه‌های فاضلاب و همچنین در تولید کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سولفات آلومینیوم بدون آب به طور طبیعی به عنوان یک ماده معدنی کمیاب با زاج millosevichite یافت می‌شود.

این ماده معدنی با اندکی آهن همراه بوده و در محیط‌های آتشفشانی یا ترکیبات ناشی از سوزاندن زباله‌های معدن زغال سنگ دیده می‌شود. فرم بدون آب این نمک معدنی به ندرت مورد مصرف قرار می‌گیرد.

عموماً از آلومینیوم سولفات در حالت هیدراته استفاده می‌شود. فرم‌های هیدراته این نمک شامل نمک ۱۶ آبه و ۱۸ آبه است که جزو متداول‌ترین ساختارهای هیدراته هستند.

هگزا دکا هیدرات سولفات آلومینیوم با فرمول شیمیایی Al2(SO4)3.16H2O و اکتا دکا هیدرات نمک با فرمول Al2(SO4)3.18H2O نمایش داده می‌شوند.

 

نگاهی به تاریخچه سولفات آلومینیوم

تاریخچه ثابتی از این نمک معدنی در دسترس نیست اما برای اولین بار از ترکیبات آلوم، در صنایع کاغذسازی استفاده می‌شده است. درباره این کاربرد در قسمت کاربردهای آلومینیوم سولفات، بیشتر صحبت می‌کنیم.

سولفات آلومینیوم کلوخه

روش‌های تولید سولفات آلومینیوم

۱-تولید آلومینیوم سولفات در آزمایشگاه

سولفات آلومینیوم با افزودن هیدروکسید آلومینیوم به فرمول Al(OH)3 به اسید سولفوریک تهیه می‌شود:

۲Al(OH)3 + 3H2SO4 → Al2 (SO4) 3+ 6H2O

این نمک همچنین در اثر گرم کردن فلز آلومینیوم در محلول اسید سولفوریک نیز تولید می‌شود:

۲Al + 3 H2SO4 → Al2 (SO4) 3 +3 H2

۲-روش تولید سولفات آلومینیوم از خاک رس یا بوکسیت

در تهیه آلومینیوم سولفات از خاک رس یا بوکسیت، خوراک اولیه به آرامی کلسینه می‌شود؛ سپس با اسید سولفوریک و آب مخلوط می‌شود و به تدریج گرم می‌شود تا به جوش آید. در صورت استفاده از اسید غلیظ به طور کلی، حرارت دیگری لازم نیست؛ زیرا تشکیل آلومینیوم سولفات، یک واکنش گرمازا است.

۳-روش تولید سولفات آلومینیوم از کریولیت

برای تولید آلومینیوم سولفات از کریولیت به عنوان سنگ معدن، ماده خام با کربنات کلسیم، مخلوط شده و سپس حرارت داده می‌شود. به این ترتیب، آلومینات سدیم تشکیل می‌شود. سپس ترکیب به دست آمده با آب، استخراج می‌شود و یا توسط بی کربنات سدیم یا با عبور جریان دی اکسید کربن، از محلول مربوطه، به صورت رسوب جدا می‌شود. سپس رسوب در اسید سولفوریک حل می‌شود.

خواص و کاربردهای آلومینیوم سولفات

 واکنش‌های شیمیایی آلومینیوم سولفات

وقتی ترکیب آلومینیوم سولفات بین ۵۸۰ تا ۹۰۰ درجه سانتیگراد گرم شود، به گاما آلومینا و تری اکسید گوگرد تجزیه می‌شود. این ترکیب با آب ترکیب می‌شود و نمک‌های هیدراته از ترکیبات مختلف را حاصل می‌کند.

سولفات آلومینیوم با بی کربنات سدیم، واکنش نشان می‌دهد و دی اکسید کربن تولیدی برای کف خاموش کننده حریق را تولید می‌کند:

Al2 (SO4) 3+6 NaHCO3 →۳ Na2SO4 +2 Al (OH) 3+6 CO2

دی اکسید کربن توسط یک تثبیت کننده کف به دام می‌افتد و کف ضخیم، تولید می‌کند. کف در بالای هیدروکربن در حال سوخت، شناور می‌شود و دسترسی سوخت را به اکسیژن اتمسفر مسدود می‌کند؛ بر همین اساس، آتش را خفه می‌کند.

کاربردهای سولفات آلومینیوم

 سولفات آلومینیوم در زندگی روزمره کاربردهای مختلفی دارد. همچنین در صنایع بزرگ، به عنوان ماده اولیه مصرفی ضروری، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه با مهم‌ترین موارد کاربرد آلومینیوم سولفات آشنا می‌شویم:

۱-مصارف خانگی آلومینیوم سولفات

برخی از متداول‌ترین کاربردهای آلومینیوم سولفات را در خانه و محل زندگی می‌توان پیدا کرد. آلومینیوم سولفات. خاصیت ضد باکتریایی دارد و بنابراین برای تهیه برخی از محصولات ضد تعریق برای آن استفاده می شود.

۲- کاربرد در الومینیوم سولفات باغبانی

یک کاربرد جالب برای استفاده از سولفات آلومینیوم، مصرف آن در باغبانی است. از آنجا که آلومینیوم سولفات خاصیت اسیدی بالایی دارد، در برخی موارد به خاک‌های بسیار قلیایی اضافه می‌شود تا pH خاک اطراف گیاهان را به حد متعادل تنظیم کند.

وقتی آلومینیوم سولفات با آب مخلوط می‌شود، هیدروکسید آلومینیوم و یک محلول اسید سولفوریک بسیار رقیق تشکیل می‌شود که اسیدیته خاک را تغییر می‌دهد.

این ترکیب می‌تواند به نوعی در نقش یک کود مناسب عمل کند و برای بسیاری از گیاهانی که به تغییرات شدید PH خاک حساس هستند، مناسب است.

۳-کاربرد سولفات آلومینیوم در تصفیه آب

یکی از مهمترین کاربردهای آلومینیوم سولفات، استفاده در تصفیه آب است. وقتی این نمک به آب اضافه شود، باعث تجمع ناخالصی‌های میکروسکوپی به صورت متمرکز شده و ذرات بزرگتر تشکیل می‌شود.

سپس این توده‌های ناخالص به ته ظرف، ته نشین می‌شوند و یا آنقدر اندازه آنها بزرگ می‌شود که بتوانند از آب، جداسازی شوند.

این فرآیند توسط آلومینیوم سولفات مایع انجام می‌گیرد و باعث می‌شود آب برای نوشیدن ایمن و سالم باشد. بر اساس همین اصل، سولفات آلومینیوم نیز گاهی اوقات در استخرها برای کاهش میزان ذرات آلاینده آب استفاده می‌شود. عبارت سولفات آلومینیوم استخر هم در واقع به همین عملکرد اشاره دارد.

تصفیه آب

تصفیه آب

۴- آلومینیوم سولفات در رنگرزی پارچه

یکی دیگر از کاربردهای مهم سولفات آلومینیوم، رنگ آمیزی و چاپ روی پارچه است. هنگامی که این ترکیب در مقدار زیادی آب با pH خنثی یا کمی قلیایی، حل شود، ماده غلیظ هیدروکسید آلومینیوم را تولید می‌کند.

هیدروکسید آلومینیوم غلیظ باعث می‌شود رنگ، بسیار محکم به بافت و الیاف پارچه بچسبد. این نحوه عملکرد در رنگرزی، نقش آلومینیوم سولفات به عنوان یک ماده تثبیت کننده رنگ را نشان می‌دهد؛ به این معنی که با ساختار مولکولی رنگ و پارچه ترکیب می‌شود تا رنگ در اثر خیس شدن پارچه، از بین نرود.

۵-کاربرد سولفات الومینیوم در کاغذ سازی

در گذشته از آلومینیوم سولفات در ساخت کاغذ استفاده می‌شد. اگرچه در صنایع امروزی تولید کاغذ و مقوا، ترکیبات دیگری جایگزین آن شده است. افزودن این ترکیب در مراحل تهیه کاغذ به ضخامت بافت آن کمک می‌کند.

آلومینیوم سولفات، قابلیت جذب کاغذ را تغییر می‌دهد. این ویژگی برای جذب جوهر روی کاغذ بسیار اهمیت دارد. کاغذهای تولید شده که PH آن‌ها تنظیم شده است در طول زمان، ماندگارتر هستند.

۶-کاربرد سولفات آلومینیوم در کشاورزی

از آنجایی که سولفات آلومینیوم، یک ترکیب با خاصیت اسیدی است، برای تعدیل شرایط pH خاک، به آن اضافه می‌شود. ترکیب این ماده با آب می‌تواند اسیدیته را کنترل کند. به این ترتیب، زمینه برای رشد بهتر گیاهان فراهم می‌شود.

سولفات آلومینیوم در کشاورزی در واقع نقش یک ترکیب مکمل را دارد. این ماده به خودی خود، کود گیاهان نیست اما می تواند به کودها یا مواد مغذی مورد نیاز گیاهان اضافه شود. برخی از گیاهان آپارتمانی و زینتی به کودهایی نیاز دارند که با آلومینیوم سولفات غنی شده باشد. هرگز از این ماده به صورت مستقیم روی گیاهان استفاده نکنید چون اثرات منفی در رشد آن‌ها خواهد داشت.

مقدار مصرف کودهای کشاورزی که توسط آلومینیوم سولفات غنی و اصلاح شده‌اند، با توجه به نوع گیاهان، متفاوت است. این ماده برای درختچه‌های کوتاه، گیاهان شکننده، درخت‌های جوان تر در باغ یا درختان مسن‌تر، با مقادیر متنوع به کار می‌رود. البته که میزان استفاده از ماده سولفات آلومینیوم در کودها با توجه به شرایط اسیدیته یا قلیاییت خاک گیاه نیز تعیین می‌شود.

  • فروش سولفات آلومینیوم برای مصارف کشاورزی:

خرید و فروش آلومینیوم سولفات برای مصارف کشاورزی در دانه‌بندی‌های متنوع امکان پذیر است. این پودر جامد هم به صورت دانه‌های درشت، دانه متوسط، دانه ریز و هم به صورت پودر میکرونیزه آلومینیوم سولفات به کار می‌رود. با توجه به کاربردهای متنوعی که این ماده در صنایع کشاورزی و باغبانی دارد، انتظار می‌رود آمار تقاضا در بازار برای خرید، بسیار قابل توجه باشد.

برای مصرف سولفات آلومینیوم در کودهای کشاورزی باید حتماً از یک کارشناس باغبانی یا مهندس کشاورزی و افراد باتجربه در این حوزه کمک بگیرید. استفاده بیش از حد این ماده در کودها، نتیجه‌ای جز ضرر و زیان به گیاهان در پی ندارد.

 

ایمنی سولفات آلومینیوم

استنشاق غبارات تولید شده توسط انتشار ذرات جامد آلومینیوم سولفات در محیط می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اگر فردی دچار این حادثه شد باید او را فوراً از محل دور کنید و در معرض هوای تازه قرار دهید.

در صورت تماس آلومینیوم سولفات با پوست یا چشم‌ها، بلافاصله لباس‌های آلوده را از تن خارج کنید و پوست یا محل تماس با ماده شیمیایی را کاملاً بشویید.

در صورت بروز نشانه‌های تورم، قرمزی، تاول یا تحریک پوست به پزشک مراجعه کنید.

اگر آلومینیوم سولفات به صورت تصادفی توسط فرد بلعیده شود، می‌تواند ناراحتی‌های گوارشی به دنبال داشته باشد. او را فوراً به پزشک برسانید.

 

واکنش پذیری آلومینیوم سولفات:

  • تماس با رطوبت هوا: رطوبت یا آب در هوای اطراف را جذب می‌کند.
  • پایداری شیمیایی: در شرایط عادی محیط، پایدار است. شرایط متعادل باید هنگام نگهداری و جابجایی رعایت شود. در دما و فشار معمولی، پایدار است.
  • احتمال واکنش‌های خطرناک: پلیمریزاسیون خطرناک رخ نخواهد داد. ممکن است در با برخی از فلزات واکنش نشان دهد.
  • در اثر تماس با رطوبت، واکنش می‌دهد و اسید سولفوریک تشکیل می‌شود.
  • شرایط کنترل شده: از قرار دادن آلومینیوم سولفات در معرض رطوبت خودداری کنید.
  • مواد ناسازگار: هوا، آب،
  • تجزیه خطرناک: تجزیه آلومینیوم سولفات منجر به تولید محصولاتی نظیر اکسیدهای گوگرد و اکسیدهای آلومینیوم می‌شود.

 

شرایط نگهداری سولفات آلومینیوم

همانند سایر ترکیبات شیمیایی، نگهداری و ذخیره سازی سولفات آلومینیوم هم مستلزم رعایت یک سری نکات است.

اقدامات احتیاطی برای استفاده ایمن‌تر:

از تماس آلومینیوم سولفات با پوست و چشم و تنفس گرد و غبار، جداً خودداری کنید. لازم به ذکر است که کارگران انبار باید از جابجایی‌هایی که منجر به تشکیل گرد و غبار می‌شود خودداری نمایند.

برای تأمین شرایط نگهداری ایمن بسته بندی‌های نمک آلومینیوم سولفات، از نگهداری آن در مجاورت سایر ترکیبات یا عوامل ناسازگار باید جلوگیری کرد.

بسته‌های حاوی سولفات آلومینیوم را باید در یک مکان خنک و خشک نگهداری کنید. ظروف باید کاملاً درب بسته باشند.

در صورتی که به صورت مستمر از ترکیب استفاده نمی‌کنید باید بسته‌ها را از نظر نشتی به طور منظم بررسی نمایید.

 

بسته بندی سولفات آلومینیوم

سولفات آلومینیوم در بسته بندی‌های ۲۵ کیلوگرمی، ۵۰ کیلوگرمی و کیسه‌های جامبو بگ ۱۰۰۰ کیلوگرمی در بازار وجود دارد. این ماده با درصد خلوص ۱۴ تا ۱۷ درصد برای صنایع ارائه می‌شود. حمل و نقل آلومینیوم سولفات برای اهداف صادراتی عموماً در بسته‌های ۱ تنی مناسب فراهم می‌شود.

بسته بندی سولفات آلومینیوم

بسته بندی سولفات آلومینیوم

صنایع مرتبط برای سولفات آلومینیوم

علاوه بر تمام موارد کاربردی که در قسمت بالا برای آلومینیوم سولفات اشاره کردیم، در این بخش هم به موارد متعدد دیگری که از این ترکیب در آن استفاده می‌شود، نگاهی خواهیم داشت:

از سولفات آلومینیوم برای کمک به کنترل رشد جلبک‌ها در استخرها، دریاچه‌ها و آبراه‌ها استفاده می‌شود. باغداران همچنین از این ترکیب اسیدی برای تنظیم سطح pH خاک، به ویژه خاک پایه گیاهان خود برای رشد بهتر محصولات، استفاده می‌کنند.

همچنین از آن در تولید دئودورانت، جوش شیرین، چرم سازی، کود سولفات آلومینیوم، تهیه صابون، داروسازی و کاتالیزورهای شیمیایی استفاده می‌شود.

سولفات آلومینیوم به طور گسترده‌ای در تولید برخی از متداول‌ترین مواد شیمیایی صنعتی استفاده می‌شود.

مهم‌ترین موارد کاربرد آن، استفاده به عنوان یک ماده “منعقد کننده” در تصفیه آب است.

استفاده از این ترکیب در داروسازی، تولید گلیسیرین و فوم‌های آتش نشانی نیز متداول است.

 

بازار و خرید و فروش سولفات آلومینیوم

خرید و فروش سولفات آلومینیوم به عنوان یکی از پرکاربردترین مواد شیمیایی صنعتی در بسته بندی‌های مختلف با درصد خلوص متفاوت انجام می‌شود. خوشبختانه امکان فروش اینترنتی سولفات آلومینیوم وجود دارد.

قیمت آلومینیوم سولفات با توجه به درصد خلوص ترکیب، ۱۷ درصد، ۱۶ درصد یا ۱۴  متفاوت است. آلومینیوم سولفات با خلوص ۱۴ درصد از نظر شکل ظاهری به صورت کلوخه است اما خلوص ۱۷ درصد آن به شکل پودر موجود است. این ترکیب در دو گرید صنعتی و خوراکی در دسترس است.

دانه‌بندی‌ها برای این ترکیب جامد به صورت کم‌تر از ۲ میلی‌متر، ۰.۵ تا ۲ میلی‌متر، ۲ تا ۲۰ میلی‌متر و ۲۰ تا ۶۰ میلی‌متر می باشد.

با توجه به کاربردهای گسترده این ترکیب شیمیایی، کارخانه تولید سولفات آلومینیوم در مراحل مختلف تولید، درصد خلوص را برای مصارف مختلف تنظیم می‌کند.

این ترکیب به شدت رطوبت هوا را جذب می‌کند بنابراین پس از استفاده باید درب مخازن یا کیسه و بسته شود؛ در غیر این صورت، ترکیب به صورت کلوخه در می‌آید و سفت و سخت می‌شود.

یکی از نکات مهم هنگام خرید سولفات آلومینیوم با درصد خلوص متفاوت، توجه به دانه بندی آن است. هر چه دانه بندی این ترکیب جامد، ریزتر باشد به معنای آن است که سطح بیشتری در معرض واکنش‌های انعقاد یا واکنش‌های شیمیایی قرار دارد.

برای دریافت قیمت سولفات آلومینیوم صنعتی و ثبت سفارش در مقادیر مختلف می‌توانید با  کارشناسان فروش در سایت شیمیکو تماس بگیرید. شیمیکو یک مرجع تخصصی برای تأمین مواد اولیه صنعتی است.

آلومینیوم سولفات با کیفیت با درصد خلوص متفاوت در این مرجع برای صنایع در دسترس قرار دارد. کافیست دانه بندی و مقدار مورد نیاز خود را با کارشناسان در میان بگذارید تا آنها راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهند.

 

#انتشار آگهی خرید و فروش سولفات آلومینیوم

 

منابع:

https://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium_sulfate

https://www.aluminummanufacturers.org/aluminum-sulfate/uses-of-aluminum-sulfate/

https://epa.tas.gov.au/Documents/TasWater,%20Rosebery%20WWTP%20-%20Appendix%20S2%20-%20%20MSDS%20Alum%20Sulphate(3).PDF

https://www.chemservice.com/news/2014/06/top-industrial-uses-for-aluminum-sulfate/

https://findanyanswer.com/is-aluminum-sulfate-a-fertilizer

 

شماره خبر: 687
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 امتیاز)
در حال بارگیری ...
0 دیدگاه
5216 بازدید

دیدگاه کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است!

ارسال دیدگاه